Waarschip 730
De 730 is samen met de 570 en later de 900 ontstaan in een tijd waarin de werf zoekt naar goedkopere manieren van produceren door het aantal gangen in de romp terug te brengen. De romp wordt daardoor “hoekiger”. De schepen in die tijd worden in verhouding breder dan hun voorgangers, worden rechter (minder zeeg), krijgen een hoger vrijboord en lagere opbouw. Dit geeft de schepen een sportief uiterlijk terwijl binnen meer comfort kan worden gerealiseerd.De eerste 730 loopt van stapel in 1977 en wordt in 1980 vervangen door de 740. De keuze voor minder gangen (3) doen vooral de aandewindse zeilprestaties geen goed, de 740 krijgt weer een rondere romp met twee gangen extra.
Het is een betaalbare, comfortabele zeiler die het moet hebben van ruimwindse koersen. Aan de wind ligt hij snel op een oor en loopt wat minder hoog dan zijn jongere en oudere familiegenoten. Niettemin een fijne boot. In de markt zie je ze regelmatig verschijnen voor een schappelijke prijs.
bouwnummer | afleverdatum romp | bijzonderheden |
1 | mei 1977 | eerste 730 |
100 | april 1978 | |
181 | augustus 1980 |
Technische gegevens | |
lengte over alles | 7,30 m |
lengte waterlijn | 6,15 m |
breedte | 2,90 m |
diepgang | 1,25 m |
gewicht | 1500 kg |
ballast | – kg |
grootzeil | 12,7 m² |
genoa1 | 21,6 m² |
genoa2 (std) | 17,2 m² |
fok1 | 12 m² |
fok2 | 8 m² |
stormfok | 3,5 m² |
spinnaker | 42 m² |