W870 Elisabeth

Deel in dit forum uw ervaringen bij het restaureren van uw Waarschip
P.Schouten

12 dec 2019, 20:53

Beste Waarschippers,

Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Pieter Schouten en sinds afgelopen zomer ben ik in het bezit van een Waarschip 870. De boot is voor mij niet nieuw omdat het de oude boot van mijn vader betreft die ik overgenomen heb. Ik ken de boot zodoende al 33 jaar.

Nu ben ik deze winter groot onderhoud aan het uitvoeren. uitgebreid schilderen, nieuw stand want en wat verbeteringen aan het dekbeslag. zoals zo vaak kom je natuurlijk meer tegen dan je van plan bent te doen en bleek bij nadere inspectie de buitenkiel plank in slechtere staat dan verwacht en een stuk huid dicht tegen de kiel aan te delamineren. Zodoende heb ik besloten om de kiel te demonteren. Ik zou graag van de gelegenheid gebruik maken om te wisselen van een ondiepe naar een diepe kiel. Daarom heb ik ook een post in de tekoop gevraagd sectie van het forum geplaatst. dus als jullie nog een kiel weten te vinden of iemand die wil ruilen van diep naar ondiep dan houd ik me van harte aanbevolen.

ik zal proberen om jullie af en toe op de hoogte te houden van de voortgang. Misschien kunnen we leren van elkaar.

Met vriendelijke groet,

Pieter Schouten.

ps helaas lukt het me niet om foto's toe te voegen. bij de andere post in de te koop gevraagd sectie zijn wel wat foto's te zien maar hier lukt het niet. Ik ben dan ook nogal digibeet haha
P.Schouten

25 dec 2019, 14:46

De restauratie is in volle gang.
Ik ben bezig om de oude buiten kielplank over een lengte van 3,5 meter weg te frezen. De mal voor de nieuwe kielplank heb ik inmiddels gemaakt. Het hout voor de nieuwe kielplank is binnen. Tussendoor ben ik de draadeinden van de kiel aan het inwerken met kruipolie.
Omdat het er naar uitziet dat er geen andere kiel beschikbaar is zal ik deze gewoon terugplaatsen, maar dan natuurlijk wel met nieuwe (RVS) draadeinden. Hopelijk kan ik de oude draadeinden met niet al te veel problemen verwijderen.
Daarnaast zal ik ook nog aan SB en BB 2 huiddelen vervangen, uiteraard met 12 mm suprahecht.

Foto's toevoegen lukt weer eens niet, dus gebruik jullie fantasie maar om te bedenken hoe het er uitziet haha.

Groetjes Pieter
martin_degoede@outlook.com

04 jan 2020, 15:16

beste Pieter,
Is dit de 870 die in Echtenerbrug ligt, je verhaal komt mij bekend voor, ben n l afgelopen zomer daar bij toeval tegen de restauratie van een 870 aangelopen, is dat deze boot? Toen gesuggereerd verslag, met foto,s, van de restauratie op de site te zetten. Jammer dat dit niet goed mogelijk is, want het is een prachtig project waar veel waarschippers met belangstelling naar zouden kijken
Martin de Goede 725 het Zwin
P.Schouten

13 jan 2020, 13:02

Nee deze heeft ruim 30 jaar in de Grashaven van Hoorn gelegen maar is nu sinds september verhuisd naar Monnickendam. Ik ben wel foto's aan het maken van alles dus als ik het afgerond heb kan ik een reportage maken voor in de waarpraat ofzo. Inmiddels zijn de kielbouten eruit en heb ik al wat slechte delen verwijderd. Groetjes Pieter.
P.Schouten

27 jan 2020, 22:20

Beste Waarschippers,

Even een korte update. Ik ben bijna op slopers hoogte.
De kielbouten zijn zogezegd eruit. 2 van de 13 bouten braken af tijdens het lossen. Deze heb ik uit geboord.
Mijn vader heeft de restanten verwijderd door het rest materiaal in te zagen met een ijzerzaag en de de brokken met een metaal beiteltje los getikt. Hij heeft daar meer geduld voor dan ik. Soms is hulp erg welkom.
Daarna de schroefdraad schoon gesneden met een tap.
De draad is m20 met een spoed van 2,5.
De nieuwe bouten zal ik in RVS uitvoeren. Qua houtwerk is er niet veel gebeurd, maar soms moet een mens tijd inruimen om te leven :)

Met vriendelijke groet en wie weet tot zaterdag.
Pieter Schouten.
P.Schouten

17 feb 2020, 21:51

Beste waarschippers,

Weer even een korte update.
Het eerste stuk nieuw hout zit in de romp. Een mase gelijmd met epoxy 700 lijm pasta van Polyservice. Daarnaast zijn het schuifluik en achterluik gedemonteerd om geschilderd te worden door mijn vader. De roosters van de kuip banken, het luik van de bakskist en de helmstok zijn al gelakt. De oude roerlagers worden vervangen door nieuwe exemplaren.
De opbouw wordt al flink met de verfkrabber onder handen genomen. Onderwater ben ik de romp aan het voorbereiden om 2 stukken huid te kunnen plaatsen. De oude rotte delen heb ik weggezaagd en nu wordt het tijd om de nieuwe delen te gaan maken. Zaterdag weer verder :D

Groetjes Pieter.

Ps, leest er wel eens iemand mee? Het is bedroevend stil op het forum.
Laten we wat meer op elkaar gaan reageren. Het zou leuk zijn als er weer wat meer berichten gepost zouden worden en het forum zo wat meer leven ingeblazen wordt.
Groet P.
Jan

08 mar 2020, 14:07

Hoi Pieter,
Het is inderdaad erg stil, maar ik lees je verslag.
Ik zal met de beheerder overleggen waarom foto's uploaden niet lukt.
Het lukt mij nml ook niet.
Met vriendelijke Waarschippers groet, Jan Smeele, Sybarite
P.Schouten

09 mar 2020, 19:46

Ha Jan,
Leuk om van je te horen en om even kennis gemaakt te hebben op de ALV.
Ik ben ook nogal digibeet dus daar kan het ook aan liggen en ik post eigenlijk uitsluitend via mijn (android) smartphone. Ik vind de computer opstarten om te internetten eigenlijk een hoop gedoe want dan moet ik de bank af :lol: dus die gebruik ik haast nooit en heb er ook geen foto's op staan. Vandaar de telefoon dus.
Intussen ben ik druk bezig met stukken in de binnen kiel plank te zetten. Dat is bijna klaar en dan kan ik beginnen aan de grote gaten dichten in de huid. Daarna de buiten kiel plank erop en dan weer verder met de kiel monteren met nieuwe A4 RVS draadeinden. Nog een lange weg te gaan dus. Afentoe sta ik wel met de handen in mijn haar maar dan neem ik even een pauze van het houtwerk. Zo heb ik al mijn dakliertjes (barient single speed) gereviseerd. Daar wordt ik heerlijk "zen" van. De week erop kan ik er dan weer tegen. Gelukkig is mijn vader en tevens vorige eigenaar een grote hulp en heeft hij al het lakwerk van de losse delen zoals luiken helmstok en dakgrepen voor mij gedaan. Dat scheelt enorm. Ook komt hij regelmatig mee op zaterdag om te schuren aan de opbouw. Er is nog niet veel zichtbare vordering maar er is toch al veel gebeurd en gaan we gestaag verder.

Hartelijke groeten en tot de volgende keer.
Pieter Schouten.
martin_degoede@outlook.com

15 mar 2020, 11:10

Hallo Pieter,
ook ik lees met belangstelling je vorderingen, je doet het dus niet voor niks.
Dat je soms uren / dagen met iets bezig bent en nauwelijks de vorderingen ziet herken ik. Dat is dan even bikkelen omdat je graag wat resultaat wilt zien.
Maar er komen zeker andere tijden en ook ik hoop dat er binnenkort foto,s getoond kunnen worden om alles wat je doet zichtbaar te maken, dat zal misschien ook wat meer andere leden stimuleren iets van hun boot / klussen op het forum te zetten. Zo heb ik zelf nieuwe lieren op mijn boot gezet, een plaatje waard maar ja.......
succes met je restauratie.
P.Schouten

16 mar 2020, 22:45

Beste Martin,

Bedankt voor je leuke bericht. Lieren monteren geeft een heerlijke voldoening. Ik heb vorig jaar toen ik de boot net had 2 nieuwe Lewmar st40 lieren geplaatst die mijn oude Gibb schootlieren vervangen. Beslagen zijn toch een beetje de sieraden van je boot. Komend weekend rommel ik weer lekker verder. Van het mooie weer krijg je ook weer goede zin ondanks de tijden van Corona.

Hartelijke groeten,
Pieter.
Plaats reactie