W870 Elisabeth

Deel in dit forum uw ervaringen bij het restaureren van uw Waarschip
P.Schouten

22 mar 2020, 22:43

Beste waarschippers,

Vandaag ben ik eindelijk op slopers hoogte gekomen.
Het voelt als een kleine overwinning om te weten dat ik vanaf nu kan gaan bouwen aan mijn scheepje.
Ik hoop dat het de komende tijd mogelijk zal blijven om aan de boot te klussen. Het zijn wat dat betreft onzekere tijden. Ik wens iedereen veel sterkte de komende tijd, speciaal diegene die geraakt zijn door het corona virus.
Blijf gezond.
Groetjes Pieter.
Jan

28 mar 2020, 13:51

Hoi Pieter,

Voorlopig heb je de tijd om te klussen. Bij mijn vereniging gaan ze pas weer de boten te water laten na 6 mei.
Als ik Sybarite eerder gelakt heb, ga ik maar even zoeken naar een andere kraan die wel draait incl 1,5 m afstand bewaren.
De eerste zeilevenementen zijn helaas ook al geannuleerd, zoals rondje Noord Holland in eind juni.

Vriendelijke Waarschippers Groet, Jan Smeele, Sybarite
P.Schouten

28 mar 2020, 22:11

Sta je op de kant of lig je te water en moet je de mast zetten? Op mijn haven (jachthaven Waterland in Monnickendam) draait alles. Externe klanten kunnen er ook terecht. Ik weet dat Den Oever ook open is.

Intussen ben ik vandaag bezig geweest met stukken mahonie in de kiel zetten. Ik plak ze met epoxy lijm.
Eerst alles in soppen met injecteer hars en dan pasteuze epoxy (700 van Polyservice) lijmen. Ook zijn van de week mijn roerlagers binnen gekomen en wat nieuw beslag voor op het kajuitdak. Misschien een beetje vroeg maar ik had zin om mezelf te trakteren :P

Hartelijke groeten
Pieter.

Ps, we zitten al op pagina 2 met dit onderwerp. Zo gaat ie goed :ugeek:
P.Schouten

12 apr 2020, 22:48

Beste waarschippers,

De afgelopen 2 dagen ben ik flink bezig geweest.
Ik heb de laatste stukken pas gemaakt en in de binnenkiel gelijmd. Vandaag heb ik alle ingelijmde stukken in vorm geschaafd, een flinke klus die een hoop rotzooi gaf. Opruimen hoort er ook bij. Het zaagsel zat tot in m'n haren. S'avonds in bad dreven de mahonie snippers voorbij 8-)

De binnenkiel ziet er weer prima uit. Volgende keer kan ik de huiddelen gaan voorbereiden. Dat wil zeggen schuine lassen maken en de "pleisters" uitzagen en pas maken. Het begint langzaam vooruit te gaan.

Vrolijk Pasen,
Pieter Schouten.
martin_degoede@outlook.com

14 apr 2020, 21:57

beste Pieter,
beetje bij beetje, maar je bent aan het opbouwen, dat is een mooi vooruitzicht.
Vandaag is het Zwin te water gegaan, een raar idee met alle beperkingen die er ook op het water zijn, een dubbel gevoel om nu te gaan varen. Maar in ieder geval morgen de mast er op en vrijdag i p naar de zomerligplaats. Moet wel eerst contact met sluis- en brugwachters opnemen om vooraf aan te geven wanneer ik er aan kom. De bruggen in de kop van Overijssel worden n l alleen voor pleziervaart gedraaid om van de werf naar thuishaven te varen. Ben benieuwd of het allemaal gaat lukken.
vriendelijke groet, Martin 725 het Zwin
P.Schouten

16 apr 2020, 22:45

Je moet het maar zo zien; op het water is zo'n beetje de beste manier om 1,5 meter afstand te houden.
Goede reis gewenst! Ik droom afentoe al van de mast zetten haha. Vandaag heb ik de mast van een kwartonner gezet. Nee geen waarschip maar wel van hout. Het is een Starbuck, een ontwerp van Dick Zaal.
Mooi bootje, heel apart om te zien maar het gaat als de brandweer. Op de woensdagavond wedstrijd kan hij (op rating maar soms zelfs op line honours) de concurrentie in een waarschip 900+ voor blijven. Moeten we wel ons best doen :D
P.Schouten

24 mei 2020, 22:15

Beste waarschippers,

Het is alweer een tijdje geleden maar ik heb niet stil gezeten. Door de corona crisis moet ik alles alleen doen.
Daardoor gaat het allemaal wat langzamer. Daarnaast heb ik ook druktes met m'n gezinnetje.
Desalniettemin heb ik vandaag de eerste "pleister" geplakt. Het ging de afgelopen weken als volgt;
Ik heb eerst de schuine lassen met een verhouding van 1/10 aan de gaten in de romp gemaakt. Daarna heb ik mallen van de buitenkant gemaakt zodat ik de vorm van het gat inclusief de las over kon zetten op een plaat Supra hecht van Bruynzeel. Vervolgens heb ik de "pleisters" uitgezaagd. 1 van ongeveer een meter bij 50 centimeter en 1 van ongeveer 1,4 meter bij 60 cm.
Gister heb ik de schuine lassen aan de pleisters gemaakt.
Dat was behoorlijk wat werk. Daar ben ik de hele dag mee bezig geweest. Vandaag heb ik de pleisters gepast en een lijm methode uitgedokterd. Ik wil graag zo min mogelijk schroeven gebruiken dus heb ik allemaal houten paaltjes onder de huid geslagen en deze zo tegen de romp aan gedrukt. Om deuken tegen te gaan heb ik van de mal een drukplaat gemaakt die ietsje kleiner is dan de echte pleister zodat ik de randen goed kon bekijken.

Ik kwam toen tot de conclusie dat het grote stuk te groot is om in je eentje te lijmen. Het kleine deel ging makkelijker. Wat me opvalt is de stijfheid en het gewicht van het plaat materiaal. Je moet best een hoop druk geven om de ronding erin te drukken.

Het kleine deel heb ik vanmiddag gelijmd volgens de methode die ik zojuist beschreven heb. Daarbij ging het paneel "drijven op de epoxy waardoor het steeds van z'n plek af schoof. Daarop heb de pleister toch gefixeerd met 2 schroeven. Deze hoop ik er morgen weer uit te krijgen.
Al met al een enerverend weekendje maar de eerste pleister zit erin 8-)

Voor de tweede zal ik de hulp van een maat inschakelen. De regels worden ook weer wat soepeler dus gelukkig is die mogelijkheid er.

Wordt vervolgd.
Groetjes Pieter.
P.Schouten

31 mei 2020, 10:09

Beste waarschippers,

Gister heb ik de tweede "pleister" geplakt in het vlak van de boot. De huid is nu weer hersteld! Dat is voor mij weer een volgende mijlpaal. Volgende keer kan ik de huid gaan schuren en de overstekende rand aan de onderkant vlak maken zodat ik kan gaan werken aan het pas maken van de buiten kielbalk. We strijden verder :P
P.Schouten

02 aug 2020, 20:27

Beste Waarschippers,

Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste post.

Inmiddels is er wel het eenenander gebeurt maar door vakantie en andere verplichtingen ligt het tempo deze zomer wat lager. De huis is glad geschuurd en de onderkant waar de buitenkielplank tegenaan komt te zitten strokend gemaakt. De buitenkiel had ik al grof op maat maar nu heb ik zowel aan de boot als aan de plank zijde de schuine lassen gemaakt. De kiel past al heel aardig maar moet nog exact op maat gemaakt worden.

Daarnaast heb ik door voortschrijdend inzicht besloten om andere kielbouten toe te gaan passen. Ik wilde (en had inmiddels ook al besteld) a4 rvs bouten. Na uit diverse bronnen kennis opgedaan te hebben heb ik toch besloten om voor stalen, 8.8 sterkte thermisch verzinkte bouten te gaan. Dit schijnt toch beter te zijn met name als je ook op zout water vaart. Er treedt dan geen probleem op met galvanische corrosie en rvs schijnt niet goed toepasbaar te zijn in een zuurstofarme omgeving (lees onderwater).

Ik beschouw het maar als leergeld :P

Misschien zou een medelid die verstand heeft van metaal hier iets uitgebroken over kunnen vertellen? Dat zou ik leuk vinden, anders wordt dit draadje wel erg een monoloog. Meningen, kennis en commentaar worden zeer gewaardeerd :)

Met vriendelijke groeten
Pieter Schouten.
Plaats reactie