groot onderhoud onderwaterschip

Deel in dit forum uw ervaringen bij het restaureren van uw Waarschip
Plaats reactie
jovos1242
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2019, 11:46

16 okt 2019, 16:58

Dag allemaal,

Ik wil deze winter ons Waarschip 660 een groot onderhoud geven, o.a. van het onderwaterschip. Hij wordt kaal gehaald.
Er zijn verschillende redenen voor:
* er zit zelfslijpende antifouling op. Ik wil iets milieuvriendelijkers dat ook langer meegaat. Volgend jaar blijft hij dan erin met een goede hoes.
* We hebben de boot sinds een jaar. Ik wil 100% op de boot kunnen vertrouwen ivm geplande oversteken. daarom wil ik zien of er zwakke plekken of slechte herstellingen zijn.

Vragen waar ik bijvoorbeeld mee zit:

1. De kiel gaat er af en de boot wordt op zijn kop gelegd. Iemand enige ervaring met omdraaien van waarschepen? Ik dacht hem met een man of vier om te duwen op een matras? Kan de kajuit (het luik?) dan beschadigd geraken? Daarna leggen we hem op een frame met wielen onder.

2. Onderwaterschip gaat in de epoxy, waarschijnlijk met koper. Iemand al eens gedaan? Zijn er plekken waar die later makkelijk barst en waar we dus best een mat leggen? Wat doe je met de rand net boven de waterlijn en de UV-belasting van de epoxy daar? Laatste oude schroeven gaan er uiteraard ook uit.

3. Zijn er algemene tips om een W660 betrouwbaarder te maken? Ik vind hem al erg goed in elkaar steken. Alles is veel steviger dan op de W570 die we hiervoor hadden. Stel dat we in een storm verzeilen. Roerblad is al vervangen door stevigere versie na breuk onder genaker tijdens zwaar weer. Is er nog iets dat wel eens breekt en we dus best verstevigen?

Als iemand met bovenstaande ervaring heeft, ben ik er erg benieuwd naar.

Groeten,
Jo Vos
Waarschip 660 Charel
TCjans@waarschipper.nl
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2014, 12:00

23 nov 2019, 14:35

Hallo Jo,
Met draaien van waarschepen heb ik zelf geen ervaring, (heb zelf een 1/2 tonner) maar jouw idee lijkt mij te doen. Ik zou wel het luik demonteren ivm beschadigen.
Zelf heb ik op mijn onderwaterschip epoxy met koperpoeder aangebracht. Een glaslat is niet nodig, tenzij de originele multiplex aangevreten is en je de toplaag weer moet aanhelen. Verhouding evenveel gewicht harder als gewicht koper. Het randje onderwaterschip dat in de zon komt heeft geen invloed van de zon gehad in de 10 jaar dat ik er nu mee vaar. Roodbruine koperkleur wordt wel wat groen-zwartig als uiterlijk. Hierom na 5 jaar nieuwe laag epoxy met koper op de bovenste 50 cm aangebracht van het onderwaterschip. Voor de rest geen ander onderhoud dan afspuiten en vlak voor het in het water gaan licht opschuren, om de koper weer vrij te maken. Zomers tijdens zwemmen haal ik wel eens een schuursponsje onder de boot door. Slechts lichte glibber heeft zich op de romp vastgezet aan eind van het jaar.
Met vriendelijke waarschippersgroet.
Jan Smeele
Sybarite
jovos1242
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2019, 11:46

07 apr 2020, 22:35

Dag allemaal,

Nog even een update. Uiteraard gaat het wat trager dan verwacht, maar er is geen haast. Een voordeel van de lockdown is wel dat er nu tijd is om aan de boot te werken. Hij ligt gelukkig bij ons in de schuur achterin.

Tot nu toe ging het over het algemeen goed. We hebben de kiel in de haven eraf gehaald en de boot dan op een auto-aanhangwagen vervoerd naar huis. Gelukkig viel dat mee. Op een uur was de kiel eraf. Je hoort wel eens andere verhalen.
Ik was ook erg blij dat ik zelf een bok gemaakt had zodat de hoogte net goed was om de kiel er af te kunnen halen met een handpalletwagen. Wat volgende keer beter moet: hoe krijg je de kiel die op een pallet ligt op een aanhangwagen. Daar waren ze in onze haven niet op voorzien.

Gr

Jo
W660 Charel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jovos1242
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2019, 11:46

07 apr 2020, 22:37

Het omdraaien van de boot ging veel makkelijker dan verwacht. We waren met zijn vijven, maar was makkelijk met zijn drieën gelukt. Op basis van mijn ervaring zou ik zeggen dat je elk Waarschip tot 30 voet gewoon op een matras kan omdraaien. Ik had voor boven- en onderzijde een steun gemaakt.

Ik ben erg blij dat we hem omgedraaid hebben. Het was uiteindelijk niet zo veel moeite en om hem kaal te halen is het toch wel veel makkelijker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jovos1242
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 apr 2019, 11:46

07 apr 2020, 22:50

Hoppekee, in een keer het verslag van 3 maanden werk inhalen.
Sorry dat de verslaggeving wat aansleept, ik heb 's avonds meestal niet zo veel zin meer om achter de computer te kruipen. Ik ga liever wat schroeven uitboren of verf krabben.

Onze Charel ligt nu op zijn kop in de schuur. Hij is kaal. En alle schroeven zijn eruit. Verder nog geen lijken uit de kast gevallen. Hout vasthouden!
Op veel plaatsen is wel de buitenste laag van de multiplex aangetast/vergaan. Dat moet ik bijwerken. Het lijkt niet dieper te zitten. Wel ongelooflijk hoe goed het hout eraan toe is boven de waterlijn in verhouding met onder de waterlijn. Het lijkt wel quasi nieuw.
Vervolgens gaat er een glasvezelmat over de middelste meter van het onderwaterschip. Zo ben ik zeker dat we op de romp en de kiel kunnen vertrouwen bij het zwaardere werk op zee.

Ik heb trouwens enorm veel geleerd over het onderhouden van houten boten van op de website van Off Center Harbor. Nog iemand ervaring mee? Het is echt ongelooflijk: zij leggen alles uit qua epoxy verwerken, tools, verf verwijderen. Bedenk het en zij behandelen het. Het kost een 40-tal euro per jaar, maar het brengt dat gewoon dubbel en dik op in je materiaal en je tijd. (Ik heb er trouwens geen aandelen)

Tot de volgende update,

Gr

Jo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
P.Schouten
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 dec 2019, 11:20

08 apr 2020, 22:50

Mooi verslag met foto's erbij!
Ik vind de vindingrijkheid om de boot te keren op een matras geweldig.
Mooie foto's erbij, dat moet ik toch eens gaan oefenen, maar ik heb eigenlijk een hekel aan computeren haha.
Je schrijft dat het mogelijk moet zijn om rompen tot 30 voet op die manier te keren, maar ik zou het niet durven.
De gewichten en daarmee de risico's lopen snel op per voet extra. Ik heb een halftonner, dat is 28 voet ongeveer waar ik de kiel verwijderd heb en draaien durf ik niet aan. Hoewel dat mijn werk een stuk makkelijker zou maken.

Maar ja, vaak ben je te bang zeggen ze wel eens!

Succes met de renovatie. Ik blijf het volgen.
Hartelijke groeten,
Pieter Schouten.
Plaats reactie