groot onderhoud onderwaterschip

Deel in dit forum uw ervaringen bij het restaureren van uw Waarschip
Plaats reactie
jovos1242

16 okt 2019, 16:58

Dag allemaal,

Ik wil deze winter ons Waarschip 660 een groot onderhoud geven, o.a. van het onderwaterschip. Hij wordt kaal gehaald.
Er zijn verschillende redenen voor:
* er zit zelfslijpende antifouling op. Ik wil iets milieuvriendelijkers dat ook langer meegaat. Volgend jaar blijft hij dan erin met een goede hoes.
* We hebben de boot sinds een jaar. Ik wil 100% op de boot kunnen vertrouwen ivm geplande oversteken. daarom wil ik zien of er zwakke plekken of slechte herstellingen zijn.

Vragen waar ik bijvoorbeeld mee zit:

1. De kiel gaat er af en de boot wordt op zijn kop gelegd. Iemand enige ervaring met omdraaien van waarschepen? Ik dacht hem met een man of vier om te duwen op een matras? Kan de kajuit (het luik?) dan beschadigd geraken? Daarna leggen we hem op een frame met wielen onder.

2. Onderwaterschip gaat in de epoxy, waarschijnlijk met koper. Iemand al eens gedaan? Zijn er plekken waar die later makkelijk barst en waar we dus best een mat leggen? Wat doe je met de rand net boven de waterlijn en de UV-belasting van de epoxy daar? Laatste oude schroeven gaan er uiteraard ook uit.

3. Zijn er algemene tips om een W660 betrouwbaarder te maken? Ik vind hem al erg goed in elkaar steken. Alles is veel steviger dan op de W570 die we hiervoor hadden. Stel dat we in een storm verzeilen. Roerblad is al vervangen door stevigere versie na breuk onder genaker tijdens zwaar weer. Is er nog iets dat wel eens breekt en we dus best verstevigen?

Als iemand met bovenstaande ervaring heeft, ben ik er erg benieuwd naar.

Groeten,
Jo Vos
Waarschip 660 Charel
TCjans@waarschipper.nl

23 nov 2019, 14:35

Hallo Jo,
Met draaien van waarschepen heb ik zelf geen ervaring, (heb zelf een 1/2 tonner) maar jouw idee lijkt mij te doen. Ik zou wel het luik demonteren ivm beschadigen.
Zelf heb ik op mijn onderwaterschip epoxy met koperpoeder aangebracht. Een glaslat is niet nodig, tenzij de originele multiplex aangevreten is en je de toplaag weer moet aanhelen. Verhouding evenveel gewicht harder als gewicht koper. Het randje onderwaterschip dat in de zon komt heeft geen invloed van de zon gehad in de 10 jaar dat ik er nu mee vaar. Roodbruine koperkleur wordt wel wat groen-zwartig als uiterlijk. Hierom na 5 jaar nieuwe laag epoxy met koper op de bovenste 50 cm aangebracht van het onderwaterschip. Voor de rest geen ander onderhoud dan afspuiten en vlak voor het in het water gaan licht opschuren, om de koper weer vrij te maken. Zomers tijdens zwemmen haal ik wel eens een schuursponsje onder de boot door. Slechts lichte glibber heeft zich op de romp vastgezet aan eind van het jaar.
Met vriendelijke waarschippersgroet.
Jan Smeele
Sybarite
Plaats reactie