raam zijde vervangen??

Deel in dit forum uw ervaringen bij het restaureren van uw Waarschip
Plaats reactie
gc.van.dongen@quicknet.nl

01 mei 2019, 22:24

Hallo,
Al jaren heb ik problemen met de blanke lak aan de raamzijde.
In de box ligt dit dan ook aan de zuidzijde.
Heb al vele malen met verdunde lak e.d. gewerkt.
Zelfs met verdunde 2 componentenlak.
Niets helpt.

Oplossing??
Alleen nieuw hout is de oplossing?!
Het houtwerk voor een bepaalde diepte wegfresen en dan dun plaatmateriaal erover heen lijmen ??
Hebben jullie tips??

groet
Gerrit van Dongen
waarschip Njord
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
yellowrebel
Site Admin

07 mei 2019, 22:57

Ha Gerrit,

Probleem komt mij bekend voor. Ik heb 3 jaar geleden inderdaad de toplaag weggeschuurd en sperfineer erop geplakt. Platen mahonie van ongeveer 25 cm bij 2 meter en ruim 1mm dik. Ik wilde de nerf in de lengterichting laten lopen maar het was onmogelijk om dit passend te krijgen. Probleem daarbij is je dekbekleding (ik zie teak) en de daklijst. Daar moet je dan tussen of achter zien te geraken met je fineer. Ik heb uiteindelijk stukken met de nerf rechtop naast elkaar pas gemaakt en gelijmd. Dat is redelijk uitgepakt. Ramen natuurlijk eraf en opnieuw monteren. Ook een gedoetje.

Belangrijk is echter: wat is de oorzaak? Er moet ergens aan de kopse kant water bij kunnen lijkt mij. Ik zie op je foto volgens mij ook water staan in de naad naar je dek.. Dat was bij mij ook het probleem: water onder het teak. Als je dat niet oplost kan je nieuw hout plakken wat je wil, maar dan krijg je geheid opnieuw problemen.
Bij mijn 730 is de daklijst slecht gemaakt. Er zit ruimte tussen de lijst en de zijplaat van de opbouw. Daar trekt van onderaf water in en dus ook daar een oorzaak voor inwatering.

Succes met de reparatie!

groet Oscar
TCjans@waarschipper.nl

23 nov 2019, 14:54

Hallo Gerrit,
Ik sluit me volledig bij mijn voorganger aan. Alleen met sperfineer is het kosmetisch fraai op te lossen. Na ramen gedemonteerd te hebben, de kajuitzijde geheel goed kaalscheren, mag met best grof zijn, maar wel vlak. Dan in lengte sperfineer goed onder kajuit dak pas maken. Aan onderzijde mag je een paar mm vrij van dek blijven. Deze naad werk je later af met een massieve mahonie lat van bv 8 mm hoog en 5 mm breed, die je aan de zichtzijde met 3 mm afrond en aan de onderzijde bij de dekaansluiting een 3x3 mm sponning geeft, die je als laatste afkit met zwarte kit. Sperfineer en massieve lat goed verlijmen met epoxy. Als je in het sperfineer grofweg ter plaatse van de raampjes al gaten maakt, kun je hierdoor heen lijmklemmen plaatsen om de boel aan te klemmen. Evt met latten om de druk te verdelen. Na lakopbouw en aflakken, als laatste de sponning tussen bestaand dek en afwerklat afkitten.
Met vriendelijke waarschippersgroet
Jan Smeele
Sybarite
Plaats reactie