Vervangen van een stuk multiplex

Deel in dit forum uw ervaringen bij het restaureren van uw Waarschip
Plaats reactie
vvw-forum-admin
Site Admin
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 jan 2019, 20:38

12 jan 2019, 17:55

Methode
Een stuk multiplex, dat aangetast is, moet vervangen worden. Aangezien onze schepen van multiplex vervaardigd zijn, kan dit overal moeten plaats vinden. Van dek, romp, kajuitopbouw tot interieur. In principe doe je dit overal op de zelfde manier. Het aangetaste stuk goed kaal halen, dan kun je zien tot hoever het aangetast is. Gezond multiplex heeft een echte hout kleur en is compact van structuur. Aangetast multiplex is los dradig en geeft wittige vezels. Deze zover weghalen, tot je weer op gezond hout uit komt. Beter te ver verwijderen, dan aangetast hout laten zitten. De randen zo strak mogelijk zagen of fresen, dit geeft een betere passing met het nieuwe stuk multiplex. Bij blank gelakt werk moet helemaal precies gewerkt worden. Als er onder het verwijderde stuk multiplex een versteviging zit (bijvoorbeeld een spant, stringer of een dubbeling door een interieurstuk) hoeft er geen schuine las gemaakt te worden. De rand kan haaks uitgevoerd worden, omdat het nieuwe stuk multiplex opleg heeft met het onderliggende deel. Anders moet de overgang tussen oud deel multiplex en nieuwe deel uitgevoerd worden als een z.g.n. schuine lip verlijming. Hierbij geldt dat de schuinte afhankelijk is van de dikte van het plaatmateriaal. De lengte verhoudt zich als 8-10 maal de dikte. Bij een plaatdikte van 10 mm, is het schuine vlak dus minimaal 8 cm lang. Omdat een schuine las lastiger te maken is, dan een haakse, kun je ook het aangetaste stuk groter verwijderen en eindigen op een spant of dekbalk. Na verlijming wordt het multiplex weer van een voldoende dikke afwerklaag voorzien en kan er weer jaren tegen.

Veiligheid
Gebruik veiligheidsbril i.v.m. evt uitsplinteren van houten deeltjes. Gebruik gehoorbescherming bij machinaal frees/zaag gereedschap. Bij het verwerken van epoxy, altijd huidcontact vermijden i.v.m. opbouwende allergie.

Stappenplan
Haal het aangetaste deel goed kaal om te kunnen beoordelen tot hoever er vervangen dient te worden. Zaag of frees het aangetaste stuk multiplex weg, zover dat je weer gezond hout bereikt en je een goede aansluiting kunt maken. Maak het nieuwe stuk multiplex pas. Omdat tegenwoordig vooral met epoxy verlijmd wordt, hoeft dit, als er geen blanke afwerking komt, niet precies uitgevoerd te worden. Epoxy is sterker dan hout. Zorg dat je het nieuwe stuk goed vast kunt klemmen. Evt. kun je d.m.v. een in plastic gewikkelde houten lat, een drukbalk maken, die je gewoon over de lijmnaad heen schroeft. Als je deze balk na uitharden verwijdert moet je de schroefgaatjes nog wel even met epoxy na vullen. Het nieuwe deel even proef passen en aan drukken. Nu voldoende dunne epoxy (injecteer) volgens de omschrijving van de leverancier aan maken. Let op de benodigde minimum temperatuur. De epoxy met een stug kwastje goed op het kopse hout aanbrengen van zowel het bestaande als het nieuwe stuk multiplex. Het zal hier goed inzuigen, dus even wachten tot het opgezogen is en nogmaals epoxy aanbrengen tot het goed geimpregneerd is. Nu het nieuwe deel aanbrengen met dikke epoxy, evt. opgedikt met vulmiddel. Het deel aandrukken en controleren of er over alle naden epoxy uit gedrukt wordt. Dan kan er pas een volledige verlijming plaatst vinden. Let op de binnenzijde, dat hier het uitlekkende epoxy niet op bestaand interieur komt. Als de epoxy enigszins uitgehard is, de overtollige lijmresten verwijderen met een scherpe beitel. Als je dit later doet en de epoxy door en door uitgehard is, is dit veel meer werk.
Bij grote reparatie stukken is het handig, om het nieuwe deel al vooraf rondom van een epoxylaag te voorzien. Voor de plaatsing deze uitgeharde epoxy even opschuren voor een goede hechting met de nieuw op te brengen epoxy.

Na uitharding alles glad werken en laag opbouwen voor een nieuwe eindafwerking.

Materialen
multiplex, epoxy ( dun en dikke uitvoering), evt. RVS schroeven voor bevestiging

Gereedschap
bijtel, bovenfrees, zaag, schaaf, schroevendraaier, plastic lijmhandschoenen, evt lijmtangen, schuurmachine
lmklis@gmail.com
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2014, 12:00

09 mar 2019, 17:27

Goede uitleg!

Wat ik mij afvraag is of er bij het werken met een dikke epoxy(lijm) zoals bijvoorbeeld Variobond ook zo'n lange las als hierboven beschreven aangehouden dient te worden.
Schipper van de WolderWaar - W870 Halftonner - nr 535 bouwjaar 1974
el Vis - WB 365 - bouwnr en jaar onbekend
Waarschipper sinds 2005 eerdere Waarschepen 570 (nr 174) en 660 (nr 8)
TCjans@waarschipper.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2014, 12:00

23 nov 2019, 15:03

Hoe langer de las, hoe meer lijm oppervlak. Dit is onafhankelijk van de lijndikte. Wel geldt dat bij dunnere lijm de aansluiting van de houten deler veel preciezer moet zijn dan bij dikkere lijmen. Deze vullen immers beter. Wel moet de pasteuze lijm nog wel goed in het hout trekken. Anders een combi doen en het hout eerst injecteren met epoxy en dan voor het uitgehard is met dikke epoxy verlijmen.
Met vriendelijke waarschippersgroet.
Jan Smeele
Sybarite
Plaats reactie