Ik heb recent een 725 gekocht met het idee om deze om te bouwen naar een daysailer/weekender.
Als inspiratie gebruik ik als voorbeeld de Saffier 27 Leisure en de Tofinou 8.
Beiden zijn iets groter, maar het gaat om het concept met comfortabele buitenruimte en Spartaanse binnenruimte (slaapplaats voor 2 en chem. toilet).
Waarom de 725? Ik heb naar verschillende boten gekeken met een klassieke uitstraling. De 725 heeft goede zeileigenschappen, prima breedte voor comfort en hechthout als basismateriaal maakt het ombouwen makkelijker dan bv polyester voor de DHZer.
De volgende acties wil ik nemen:
- Inkorten (80 cm) en verlagen (10 cm) van de kajuitopbouw en daardoor vergroten van de kuipruimte.
- Ophogen kuipbanken (ca 5 cm) en maken van bakskisten
- Achterdek verlagen tot zitbank hoogte
Volgens de werf van Waarschip zijn er meerdere mensen bezig geweest met dit soort ideeën. Wellicht kunnen we deze ideeën, inzichten en ervaringen delen?
Groet,
Maarten
Modificatie 725
Het eerste waar ik aan denk bij zo'n project is "Zou je dat nou wel doen?"
Het tweede is dat je er heel van leert.
De eerste gaat me om "de waarde van de boot". De kans dat je er voor terug krijgt wat je er in gestoken hebt is nul.
Alleen wat je er van leert is misschien wel onbetaalbaar.
Als ik denk aan de hoeveelheid boten die ik gezien heb die verkloot waren door goedbedoelende verbouwers overtreft in flinke mate de boten die juist beter geworden zijn.
Je moet dan zowel als ontwerper als bouwer van goede huize komen.
Maar laat je niet door dit geschrijf weerhouden, doe er je voordeel mee
Het tweede is dat je er heel van leert.
De eerste gaat me om "de waarde van de boot". De kans dat je er voor terug krijgt wat je er in gestoken hebt is nul.
Alleen wat je er van leert is misschien wel onbetaalbaar.
Als ik denk aan de hoeveelheid boten die ik gezien heb die verkloot waren door goedbedoelende verbouwers overtreft in flinke mate de boten die juist beter geworden zijn.
Je moet dan zowel als ontwerper als bouwer van goede huize komen.
Maar laat je niet door dit geschrijf weerhouden, doe er je voordeel mee
Sven
Stringer 915 Scoop "Mister Vee" (Te koop)
Stringer 915 Scoop "Mister Vee" (Te koop)
-
Gaaf idee!
Laat je vooral niet tegenhouden.
Houten bootjes zijn relatief weinig waard dus je verliest ook relatief weinig als het mislukt.
Probeer als het even kan een toilet in te bouwen. Dat is echt wel prettig, met name voor vrouwelijk gezelschap. Een portapotti is prima. Zorg daarnaast dat de basis goed is.
Zoals dek, romp, kiel(bouten) en tuig.
Het achterdek verlagen klinkt leuk, maar wat is de meerwaarde? Je verlengd de kuipbanken al door de opbouw in te korten dus daar hoef je het niet voor te doen. Een 725 is zo smal achter dat je er ook niet echt een zonnebad van kunt maken. Je verliest wel opbergruimte waar je misschien een elektrische Koelbox kwijt kan. Ideaal
Nog een tip; als je de opbouw inkorten maak het kajuitschot dan schuin en laat het dakje niet oversteken. Dan creëer je een heerlijke zit om tegenaan te leunen.
Succes met je project en laat vooral weten hoe het gaat
Pieter Schouten.
Laat je vooral niet tegenhouden.
Houten bootjes zijn relatief weinig waard dus je verliest ook relatief weinig als het mislukt.
Probeer als het even kan een toilet in te bouwen. Dat is echt wel prettig, met name voor vrouwelijk gezelschap. Een portapotti is prima. Zorg daarnaast dat de basis goed is.
Zoals dek, romp, kiel(bouten) en tuig.
Het achterdek verlagen klinkt leuk, maar wat is de meerwaarde? Je verlengd de kuipbanken al door de opbouw in te korten dus daar hoef je het niet voor te doen. Een 725 is zo smal achter dat je er ook niet echt een zonnebad van kunt maken. Je verliest wel opbergruimte waar je misschien een elektrische Koelbox kwijt kan. Ideaal
Nog een tip; als je de opbouw inkorten maak het kajuitschot dan schuin en laat het dakje niet oversteken. Dan creëer je een heerlijke zit om tegenaan te leunen.
Succes met je project en laat vooral weten hoe het gaat
Pieter Schouten.