Tijdens onderhoud aan mijn roer ontdekte ik dicht bij het oppervlak een pocket waar de lagen gedelamineerd waren.
Vanwege de naderende deadline wilde ik die niet openen en plamuren en vroeg me af of volgieten met epoxy zou werken
Na het tekenen van de contour heb ik op het laagste punt een 8 mm gat geboord voor een stukje plastic slang en op het hoogste punt nog een.
10 cm slang ondiep in het gat gestoken en vastgeplakt met tape. Daarna het slangetje gevuld met epoxy.
Ik was van plan om de zwaartekracht zijn werk te laten doen en hopen dat het goed komt maar ik realiseerde me dat mijn vacuumpomp klaar was voor actie.
Zuigende slang op het tweede gat en...
In een oogwenk was het slangetje weer leeg en gorgelde dat het een lieve lust was.
Dus meer epoxy en beetje bij beetje de lucht er uit zuigen. Toen bij het tweede gat epoxy zichtbaar werd ben ik gestopt met de pomp en liet zwaartekracht zijn werk doen.
Toen het tijd was naar huis te gaan was er een stroompje epoxy uit het tweede gat gekomen.
Stukje tape er op om verder stromen te voorkomen.
De volgende morgen was er niet meer epoxy uit het gat gestroomd maar nog wel epoxy uit het slangetje verdwenen.
Er is geen delaminatiegeluid meer te horen, het lijkt er op dat de hele pocket gevuld is geraakt.
Zo vond ik het geheel na uitharden
Slang is het laagste punt van de pocket, het gat onder het tapeje het hoogste.
Ook rechtsboven het slangetje lijkt de pocket gevuld te zijn.
Tijdens het uitharden is er nog een cm of drie epoxy in de pocket verdwenen.
Het hout rond het slangetje is ook verzadigd.
Delaminatie in multiplex vullen met epoxy
-
Goeie oplossing!
Ik hou wel van dit soort creativiteit.
Je reparatie kon nog wel eens langer goed blijven dan gedacht.
Ik hou wel van dit soort creativiteit.
Je reparatie kon nog wel eens langer goed blijven dan gedacht.