De aanleiding is dat ik deze winter ontdekte dat de bodemplaat net boven de schroef ingewaterd was. Mijn analyse van de oorzaak is dat de bodemplaat boven de schroef voortdurend vibreert als de motor gebruikt wordt. Ik heb een Renault Marine RC8D inboard met een tweebladschroef. De schroefas loopt door een massief stuk hout. De bodemplaat wordt vanaf dit stuk naar achter toe vrijwel niet ondersteund door spanten of stringers. Hierdoor zit er behoorlijk wat beweging in deze plaat hetgeen duidelijk zichtbaar is als je - terwijl de motor loopt - onder de kuipvloer kijkt. Precies op de rand van de schroefas ondersteuning is een scheurtje ontstaan en dat is verder ingewaterd. Ik was oude lagen antifouling aan het verwijderen en merkte wat zacht hout op....voor ik het wist stak mijn beitel door de huid...oeps

Afijn dit is te repareren, dus geen paniek.
Maar dan terug naar het onderwerp schroef. Zou het kunnen dat de tweebladschroef onnodig veel trillingen veroorzaakt? En stel dat dat zo is, zou dan een driebladschroef met een kleinere diameter minder trillingen geven? Een klapschroef lijkt mij ook wel prettig. Dus ik hoor graag jullie ervaringen.