welke schroef is geschikt voor W730?

BUTTON_POST_REPLY
yellowrebel
Site Admin
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2019, 11:06

Ik vraag mij af welke schroef geschikt is voor mijn W730.
De aanleiding is dat ik deze winter ontdekte dat de bodemplaat net boven de schroef ingewaterd was. Mijn analyse van de oorzaak is dat de bodemplaat boven de schroef voortdurend vibreert als de motor gebruikt wordt. Ik heb een Renault Marine RC8D inboard met een tweebladschroef. De schroefas loopt door een massief stuk hout. De bodemplaat wordt vanaf dit stuk naar achter toe vrijwel niet ondersteund door spanten of stringers. Hierdoor zit er behoorlijk wat beweging in deze plaat hetgeen duidelijk zichtbaar is als je - terwijl de motor loopt - onder de kuipvloer kijkt. Precies op de rand van de schroefas ondersteuning is een scheurtje ontstaan en dat is verder ingewaterd. Ik was oude lagen antifouling aan het verwijderen en merkte wat zacht hout op....voor ik het wist stak mijn beitel door de huid...oeps :o
IMG_0037.jpg
Afijn dit is te repareren, dus geen paniek.
Maar dan terug naar het onderwerp schroef. Zou het kunnen dat de tweebladschroef onnodig veel trillingen veroorzaakt? En stel dat dat zo is, zou dan een driebladschroef met een kleinere diameter minder trillingen geven? Een klapschroef lijkt mij ook wel prettig. Dus ik hoor graag jullie ervaringen.
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
harris.visser@upcmail.nl
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2014, 12:00

En heb je al een andere schroef? Ik heb me voorgenomen weer actief op het forum te worden en eindelijk ben ik dan ingelogd. heb je helemaal geen reactie gehad op deze vraag? Dan wordt het echt tijd dat wij allen actiever worden.
Ik krijg kromme tenen van zo'n ongestroomlijnde bonk onder een boot. Voor de aanstroming naar de schroef en dus ook voor trillingen zou het sowieso niet slecht zijn die bonk hout eens goed aan te pakken met het gevoel hoe je daar al waterdeeltje graag langs zou glijden. Torpedoachtig schuren dus. Waterdeeltjes gaan niet graag rechte hoekjes om. Dat rotte hoeft daar niet aan te liggen. je moet dat wel oplossen natuurlijk. Een mooie fillet maakt het sterk en mooi afgerond bij de verbinding is nooit slecht.
Verder die schroef.... een vaste schroef is net een emmer. 3 blad nog erger dan 2 blad natuurlijk.
Het rendement van een klapschroef is slechter. Maar uit eigen ervaring weet ik dat de spoed heel belangrijk is. ik had een klapschroef met te weinig spoed ( remmen deed ie voor geen meter en bij volle toeren was de snelheid veel te laag.)
Een vriend van me ( oud 1/4 tonner zeiler) heeft een Victoire . bij onderlinge wedstrijden was ik destijds met de kwart tonner altijd sneller. totdat hij een klapschroef aanschafte, toen werd het een interessante strijd. Als ik mijn klapschroef niet even stil zet, zodat die dichtklapt en dat tijdens het zeilen pas merk omdat ik hem ineens hoor meedraaien, dan is het net of je de rem er afgooit als ie wel dichtklapt. Je hele zeilplezier is anders zonder klapschroef. Met een grote zware boot ,Halberg Rassy stalen knikspant etc, zal je dat misschien nauwelijks voelen (maar je ziet het heus wel aan de snelheid), maar een 730 ligt stil met een vaste schroef (in verhouding dan)

veel wijsheid ..ps Bij Jooren schroeven in Dordrecht, kun je je goed laat adviseren over spoed enzo Die hebben mijn klapschroefspoed veranderd (dat zou niet gaan en een nieuwe voor Volvo Penta kost ca € 1700,- voor een verbazingswekkend schappelijk bedrag (paar honderd euro meen ik) hebben ze naar volle tevredenheid ca. 8 jaar geleden mijn spoed veranderd. Heet stoken en verdraaien vakwerk neem ik aan. Niemand begint er aan maar zij doen het gewoon.

Succes!
Harris
W1010 Black Magic Woman.
Jan
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2019, 17:33

Bij Jooren, heb ik mijn schroef van mijn vorige 1/4 tonner ook tot volle tevredenheid laten aanpassen.
Motor liep veel beter in zijn toeren en ik kwam makkelijker aan volle snelhied op de motor.

Met vriendelijke waarschippers groet, Jan Smeele, Sybarite
Met vriendelijke Waarschippersgroet,
Jan Smeele
"Sybarite"
Waarschip 1/2 tonner
BUTTON_POST_REPLY