Kiel Kwarttonner kaal halen en behandelen

Wat zijn de beste verven en kitten
Post Reply
vvw-forum-admin
Site Admin
Posts: 31
Joined: 08 Jan 2019, 20:38

Albert Pieter Bockweg
Kiel Kwarttonner kaal halen en behandelen
Gepost op 30-05-2018 08:13:46
Beste waarschippers,

ik ben bezig met het renoveren van een kwarttonner en kom zo meteen bij de Kiel aan.

Na het schoonspuiten aan het begin van het project van de kiel kwam er roest naar voren, het lijkt me niet handig om te laten zitten, dus ga ik hem kaal halen. (ik denk met trilnaalden op de compressor, maar mocht iemand een ander alternatief hebben, graag!)

Kan iemand mij adviseren over het stabiliseren van de roest, het "strak" maken en wat voor systeem te gebruiken voor het gronden/ lakken/ epoxy-en van de kiel?


bij voorbaat dank!

groeten,

Albert



Oscar
RE: Kiel Kwarttonner kaal halen en behandelen Verstuur bericht
Antwoord #1 gepost op 31-05-2018 19:24:13
Ha Albert,

Ik ben geen specialist op verfgebied maar ik heb me laten vertellen dat een gietijzeren kiel (in mijn geval) vrijwel niet roestvrij te houden is. Tenzij je hem laat stralen en verzinken.
Ik heb een aantal jaren geleden de kiel kaal gehaald met een krabber en in de primocon gezet. Dat houdt het best aardig. Ieder jaar wel een paar roestplekjes en die werk ik dan weer bij met hetzelfde spul. De kiel krijg je zo natuurlijk nooit mooi glad maar dat vind ik geen doodzonde.

groet Oscar

Albert Pieter Bockweg
RE: Kiel Kwarttonner kaal halen en behandelen
Antwoord #2 gepost op 01-06-2018 08:40:29
Ha Oscar,

Dank voor je reaktie!

Het scheelt een hoop werk om de kiel niet geheel kaal te gaken, ik denk dat ik in dat geval alleen maar de roestplekken bijwerk en hem gwoon weer in de AF zet

Vr.gr.

Albert

Martin de Goede
RE: Kiel Kwarttonner kaal halen en behandelen
Antwoord #3 gepost op 19-06-2018 10:54:30
zou mij niet te veel zorgen maken over wat roest op de kiel. Heb hier zelf geen last van, maar dat komt omdat jaarlijks een nieuwe AF laag wordt aangebracht. Soms eerst een laagje onderwaterprimer als ik veel heb geschuurd en twijfel of er genoeg hechting is.
Gr Martin "het Zwin" 725

Albert Pieter Bockweg
RE: Kiel Kwarttonner kaal halen en behandelen
Antwoord #4 gepost op 30-06-2018 08:35:02
Dank voor het meedenken , ik heb de kiel uiteindelijk kaal gehaald en in de epifanes roestomvormer gezet.

Hierna gaat het onderwaterschip incl. kiel in de Teer epoxy.

Harris Visser
RE: Kiel Kwarttonner kaal halen en behandelen
Antwoord #5 gepost op 11-11-2018 19:03:34
Stalen kiel - roest
Bij mijn kwartonner Panta Rhei NED4248 destijds, heb ik gewoon met een slijptol met een schuurschijf korrel 40, in no-time de hele troep die er onder zat, verwijderd(afgeslepen). Als er iets onder zit waar zelfs een korrel 40 schuurschijf van dichtslibt, dat zou ik een brander pakken en eerst die troep er met brander/krabber afhalen. daarna als nog die schuurschijf er op. Mocht je een exentrisch roterende schuurmachine hebben (Festool is de beste, sorry voor de reclame) met afzuiging is dat wel te prefereren natuurlijk. Toen had ik die nog niet.
Eventueel wat diepere putjes even nabewerken met een kom-staalborstel op een slijpmachine ( bril op en handschoenen aan! is best ietwat link). Vervolgens plamuren met epoxy plamuur en en met de hand met korrel 80 op een iets flexibel plankje de kiel heel mooi glad schuren. Iedere oneffenheid op een kiel remt enorm. Daarna een aantal lagen epoxy primer vrij kort na elkaar. als de uitharding nog niet 100% is kan dat zonder tussentijds schuren. Goed uit laten harden ( een week ofzo met redelijk lekker weer ) en de laatste laag mooi vlak schuren. Dat wordt met de Festool met heel laag toerental, of gewoon met de hand met het plankje. Nu niet al te grof schuurpapier (120 ofzo misschien 180 naschuren), je wil wel je laagdikte in stand houden. Dan gewoon een goed onderwater systeem er overheen.

Probleem kan dan nog wel de aanhechting bij de romp zijn. Als daar roest tussen zit zou ik de kiel er toch onderuit halen. Een paar jaar later een nieuwe kielbalk is meer werk, mischien ben je nog net op tijd!

Dan hoef je er de komende jaaaaren niet meer naar om te kijken.

Als je alleen maar een paar pekjes hebt, is die paar plekjes behandelen als hierboven omschreven mogelijk ook afdoende. Bij de Panta Rhei heb ik nooit de kiel eronder uit gehaald. Wel de kitnaad tussen kiel en romp vervangen. Datis overigens intussen 15 a 20 jaar geleden. Die boten worden ouder. De kit tussen kiel en romp verouderd. het lijkt me intussen best aanbevelenswaardig je kiel er voor de zekerheid toch eens onderuit te halen. De kit eens vernieuwen (een niet bij een doe het zelf zaak te krijgen professionele kit. Bij doe-het-zelfzaken wordt niets bruikbaars verkocht denk aan 12 tot 20 euro per patroon dan begint het er op te lijken, of doe het over 2 jaar opnieuw)
Succes.
Harris Visser
Ned 3537
Black Magic Woman





Albert Pieter Bockweg
RE: Kiel Kwarttonner kaal halen en behandelen
Antwoord #6 gepost op 12-11-2018 00:03:45
Ha Harris,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

In het onderwerp "diversen " op het forum heb ik 2 filmpjes gepost over de restauratie van mijn Kwarttonner "De Waare". de Kiel is uiteindelijk het enige item geweest wat ik niet heb kunnen aanpakken....

Uiteindelijk is ervoor gekozen om er toch de schuurmasjien op te zetten en te behandelen met een roestomvormer, 2 lagen bitumen epoxy coating en uiteraard daarna weer antifouling.

Bij de te water lating 23 Augustus, kwam er een aanzienlijke hoeveelheid water binnen door de kielbouten.... dit heb ik deels kunnen beperken door de kielbouten aan te halen, maar in mijn ogen was het niet ideaal uiteraard..... al die moeite en dan toch nog natte voeten...grrrrrr

Achteraf is er niet meer dan 2 emmers water uit gekomen, in 2 maanden tijd.

Maar wel door die verrekte kiel....... nu zijn er mensen die zeggen "dat doen ze allemaal", maar dat klinkt mij niet goed in de oren.
De theorie dan "het hout moet zwellen" om de boot dicht te krijgen gaat er bij mij niet in!
Sterker, dan is je boot in mijn ogen dus gewoon lek....

Dus, van de winter: Kiel eraf, kijken wat de schade aan het hout is en fatsoeneren dat spul!

Ik laat me graag adviseren mocht er nog iemand tips hebben!!

ps. FESTOOL de absolute top, ik ben timmerman en kan dit beamen! (sorry voor de reclame)

ps2. Wat heeft de black Magic women een mooie race gevaren!
Wij zouden ook meedoen aan de 24 uurs, maar gezien de boot nog geen 8 uur het water had gezien hebben we unaniem besloten niet te varen i.v.m. de weersvoorspelling, het weer was BIZAR .

Groot respect voor diegene die wel zijn gaan varen!!!!!




Jan Smeele
RE: Kiel Kwarttonner kaal halen en behandelen
Antwoord #7 gepost op 01-12-2018 12:50:03
Hoi Albert,

Dat houten boten moeten dichttrekken geldt uit de tijd dat boten gebreeuw waren.
Een multiplex waarschip romp hoort 100% waterdicht te zijn en te blijven.

Als dichtingskit kun je het beste een betuum kit nemen, ( bv Shell Tixophalte bitumenkit ) Deze kit blijft flexibel en kan zelfs op een vochtige ondergrond hechten. € 5,-- per koker.

Lekkage over de bouten is zeker een zaak om wat aan te doen. Het kopse multiplex rond het gat kan snel water opzuigen en gaan rotten. Als de kiel er onder uit is, de gaten goed schoonmaken, evt. uit raspen tot het hout schoon is, dan goed laten drogen. Na droging met een penseel de gaten goed met epoxy verzadigen. Evt de gaten dicht plakken en van bovenaf volgieten met epoxy en dan weer open boren..
Daarna met bitumenkit de kiel monteren, waarbij er goed een kring kit om elke bout gelegd moet worden.De moeren van de kielbouten niet direct geheel op spanning brengen, maar na droging vlak voor het te water gaan pas iets natrekken. Als je direct al alles compleet vast draait pers je alle kit direct tussen de romp en de kiel uit. Wil je na jaren bij geepoxiede gaten het kit vervangen, dan hoef je de romp alleen maar 10 cm te lichten, waarbij de kielbouten in de gaten blijven steken. De kiel kan dan niet omvallen. Na reiniging, inspectie kun je de romp dan weer met nieuwe kit op elkaar laten zakken.

Succes,

Met vriendelijke Waarschippersgroet,

Jan Smeele
"Sybarite"
gep.mannak@gmail.com
Posts: 6
Joined: 01 Jan 2014, 12:00

Ik heb goede ervaringen met z.g. roterende stralers van het merk Tercoo. Deze kun je op een gewone (dus geen accu-) boormachine zetten en deze op hoog toerental laten draaien. Zet wel een veiligheidsbril op!!. Op een ondiepe kiel van een halftonner heb ik drie stuks 2 schijfs Tercoo verbruikt om een laag vuil, roest en verf van circa 5 mm te verwijderen. Het geeft een enorme rotzooi maar het resultaat is prima. Gep Mannak
TCjans@waarschipper.nl
Posts: 17
Joined: 01 Jan 2014, 12:00

Hallo allemaal, betreft het kaal halen van de kiel. Ik heb de kiel van mijn halftonner naar een straalbedrijf gebracht. Voor niet al te veel hebben ze hem perfect schoon geblazen en er direct een eerste laag primer op aangebracht. Dit moet zo snel mogelijk na het stralen ivm aanvang van oxidatie ( roesten). In Medemblik zit zo'n bedrijf. Na 10 seizoenen heb ik nog maar 2 kleine roestplekjes bij hoeven werken.
Met vriendelijke waarschippers groet Jan Smeele "Sybarite"
Met vriendelijke waarschippers groet, Jan Smeele, 1/2 tonner Sybarite
Post Reply