Hallo allemaal,
na een kleine zoektocht waarom er een klein plasje water in het vlak lag ben ik erachter gekomen dat er een scheur in het dek in het SB gangboord zit, tegen de kajuit aan. Van binnen zit er een donkere verkleuring over een stuk van 15 bij 50 cm. Ik heb hierom het plan om een nieuw deel in te zetten van ongeveer 20 bij 60 cm. Gelukkig is het niet direct bij de verstaging of iets dergelijks, dus een leuke uitdaging om klussen aan houten schepen te oefenen. Gezien ik ook het hele dek kaal wil halen om onder de (flink beschadigde) treadmaster platen te kijken is dit een mooi moment. Zo kan ik het stuk gelijk wegwerken onder het nieuwe systeem, met gripelast bovenop.
Nu is mijn vraag of er hier ervaringsdeskundigen zijn die tips of correcties hebben in mijn volgende stappenplan.
1. Dek kaal halen
2. verkleurde stuk ruim uitzagen met decoupeerzaag in een rechthoek
3. randen afschuinen op 45 graden met de decoupeerzaag
4. 9 mm mahonie plaat afzagen, groter dan het gat
aftekenen en onder 45 graden inkorten
5. epoxy op de randen en belasten tijdens het drogen.
6. extra glasvezelmat over de naad verlijmen aan de bovenkant voor waterdichtheid en stevigheid
7. hele dek verven en deze operatie zo wegwerken
Ook heb ik geen idee hoe het dek aan de opbouw vastgemaakt zit. Ik zie houten cirkels aan de binnenkant zitten, maar weet niet of deze schroeven verbergen of echt houten constructiedelen zijn.
Ik heb mijn kwarttonner in april vorig jaar gekocht, dus ben niet heel bekend met alle constructiedetails. Alle tips en gedachten zijn welkom!
dekdeel vervangen
-
- BerichtenCOLON 12
- GeregistreerdCOLON 01 Jan 2014, 12:00
De kajuit staat op het dek gemonteerd. De door jou genoemde cirkels zijn waarschijnlijk de houten proppen, waar onder de bevestigingsschroeven weg gewerkt zijn. Een goede tip,: haal eerder te veel materiaal weg, dan te weinig. Zodat je zeker weet weer op gezond hout te zitten waar op je kunt gaan lijmen. Succes
Met vriendelijke waarschippers groet, Jan Smeele, 1/2 tonner Sybarite