Torkild Carlier
Veilig neerleggen van de mast Verstuur bericht
Gepost op 31-08-2017 06:57:59
Beste,
Kunt u mij advies geven hoe ik op de veiligste manier de mast kan plant leggen?
Met vriendelijke groeten,
Torkild
Jan Smeele
RE: Veilig neerleggen van de mast
Antwoord #1 gepost op 07-10-2017 14:37:59
Ik neem aan dat je voor in de winterstalling bedoeld.
De mast eerst even grondig met water spoelen en evt. vuil en zoutresten verwijderen.
De mast kan het beste met de groef naar beneden weg gelegd worden. De mast lengte 2 tot 3 x ondersteunen is genoeg.. Evt. de zalingen verwijderen i.v.m. beschadigen. Alle losse delen tegen de mast aan binden. De windvaan, windsnelheidsmeters etc. verwijderen als deze gemakkelijk te ontkoppelen zijn i.v.m. kwetsbaarheid.
Voor het opzetten de mast even in de autowas zetten helpt vuilaanslag wat te voorkomen.
Met vriendelijke Waarschippers groet,
Jan Smeele
Sybarite
Torkild Carlier
RE: Veilig neerleggen van de mast Verstuur bericht
Antwoord #2 gepost op 08-10-2017 19:35:49
Bedankt voor die informatie.
Ik ben eigenlijk ook op zoek te weten hoe ik de mast veilig kan kantelen zonder de mastvoet te beschadigen.
Torkild CARLIER
Jan Smeele
Antwoord #3 gepost op 22-10-2017 12:34:49
Als je geen maststrijkinrichting hebt, ( weing Waarschepen hebben dit ) moet je de mast met een kraan takelen.
Je doet dit, door een strop om de mast te leggen en deze onder de zaling te hijsen. Nu kunnen de stagen gelost worden. De mast hangt nu in de strop. iets met de kraan omhoog. Nu de mastvoet naar voren lopen, terwijl de kraan zakt en zo de mast horizontaal komt. De mast kan nu naast het schip gelegd worden, of op twee bokjes op de voor en achter preekstoel. In het midden dan nog ondersteunen door bv een stootkussen op het kajuit dak.
Torkild Carlier
RE: Veilig neerleggen van de mast Verstuur bericht
Antwoord #4 gepost op 23-10-2017 19:41:31
Beste,
Hoe ziet zo'n maststrijkinstallatie er in detail uit en hoe wordt die gebruikt? Kun je daar mee zeker zijn dat er niets verkeerds gebeurt tijdens het kantelen van de mast?
Torkild
Jan Smeele
Antwoord #5 gepost op 02-01-2018 12:28:35
Goede morgen,
De mastvoet krijgt een scharnierpunt op het dek. Het hoofdwant krijgt een constructie, zodat deze kan knikken, precies in lijn met het scharnier. Hierdoor blijft de spanning in de zijverstaging altijd gelijk, als de mast kantelt en kan de mast niet zijdelings weg schieten.
Nu heb je nog een takel nodig en een hefboom om de kast te kantelen.
Vaak een demontabele stang van af de mastvoet naar het voor stag, of een beugel van af de beide zijwantputtingen naar het voorstag. Voorstag op deze beugel en de takel tussen de beugel en je dek. Nu kun je gecontroleerd de mast kantelen.
Voor afbeeldingen: google: maststrijkinstallatie
Met vriendelijke Waarschippers groet,
Jan Smeele
"Sybarite"
Veilig neerleggen van de mast
Dag allemaal,
Voor wie het interesseert: ik leg de mast altijd plat zonder maststrijkinstallatie. Dit is niet de veiligste manier, zoals gevraagd door Torkild (dat zal wel met de kraan zijn), maar soms wel de meest praktische.
Als je op deze 3 dingen let, zou het moeten lukken:
1. Zet een bok om de mast op te leggen stevig vast ergens bij de spiegel. Hij mag zeker niet omvallen, want dan sta je daar met de mast in je handen...
2. Zorg voor dwarsscheepse steun zodat de mast tijdens het zakken altijd midscheeps blijft. Op ons oude Waarschip 570 waren de babystagen zo voorzien dat ze standaard deze functie vervulden. Op onze 660 verleng ik de babystagen met een touw, voer ze door een blok dat bevestigd wordt op de teenrail (of hoe heet zoiets aan de rand van het dek) een 40-tal cm voor de mast en zet ze op de genuawinches.
3. Zet de spiboom op en bevestig hieraan vooraan de spival. Knoop deze aan de spiboom vast. Andere einde van de spival wordt geblokkeerd onderaan de mast (knoop erin) op een lengte dat de spiboom horizontaal staat. !haal de spival uit de doorvoer naar de kajuit, anders trek je de mast opzij! Zo is het al eens misgegaan. Vooraan de spiboom maak je een ander lang genoeg touw dat je doorheen een blok haalt aan bijvoorbeeld de preekstoel. Breng dit touw terug naar de kajuit, leg het over een winch en laat hieraan de mast langzaam zakken. Eventueel babystagen tussentijds bijstellen.
Zo doe ik het soms alleen, maar de eerste keer zou ik aanraden om het met zijn 2-en te doen. Essentieel: houd de boot vlak door zelf in het midden te blijven. Door gebruik van de spiboom komt er nergens veel kracht op. Deze blijft vanzelf midscheeps staan zolang er kracht op de touwen staat. Ga zelf bij de spiegel staan, daar is de mast het lichtst om te heffen en kan je hem in de bok geleiden.
Zorg dat je zeker bent van al je touwwerk en beslag want je staat natuurlijk wel zelf onder de mast.
Succes,
Jo Vos
Waarschip 660 Charel
Voor wie het interesseert: ik leg de mast altijd plat zonder maststrijkinstallatie. Dit is niet de veiligste manier, zoals gevraagd door Torkild (dat zal wel met de kraan zijn), maar soms wel de meest praktische.
Als je op deze 3 dingen let, zou het moeten lukken:
1. Zet een bok om de mast op te leggen stevig vast ergens bij de spiegel. Hij mag zeker niet omvallen, want dan sta je daar met de mast in je handen...
2. Zorg voor dwarsscheepse steun zodat de mast tijdens het zakken altijd midscheeps blijft. Op ons oude Waarschip 570 waren de babystagen zo voorzien dat ze standaard deze functie vervulden. Op onze 660 verleng ik de babystagen met een touw, voer ze door een blok dat bevestigd wordt op de teenrail (of hoe heet zoiets aan de rand van het dek) een 40-tal cm voor de mast en zet ze op de genuawinches.
3. Zet de spiboom op en bevestig hieraan vooraan de spival. Knoop deze aan de spiboom vast. Andere einde van de spival wordt geblokkeerd onderaan de mast (knoop erin) op een lengte dat de spiboom horizontaal staat. !haal de spival uit de doorvoer naar de kajuit, anders trek je de mast opzij! Zo is het al eens misgegaan. Vooraan de spiboom maak je een ander lang genoeg touw dat je doorheen een blok haalt aan bijvoorbeeld de preekstoel. Breng dit touw terug naar de kajuit, leg het over een winch en laat hieraan de mast langzaam zakken. Eventueel babystagen tussentijds bijstellen.
Zo doe ik het soms alleen, maar de eerste keer zou ik aanraden om het met zijn 2-en te doen. Essentieel: houd de boot vlak door zelf in het midden te blijven. Door gebruik van de spiboom komt er nergens veel kracht op. Deze blijft vanzelf midscheeps staan zolang er kracht op de touwen staat. Ga zelf bij de spiegel staan, daar is de mast het lichtst om te heffen en kan je hem in de bok geleiden.
Zorg dat je zeker bent van al je touwwerk en beslag want je staat natuurlijk wel zelf onder de mast.
Succes,
Jo Vos
Waarschip 660 Charel
-
Mijn ervaring is dat een kleine mast met z'n tweeën vrij makkelijk te leggen of zetten is zonder hulpmiddelen.
Als je met 2 bent kun je de spi vak gebruiken om de voorstag te ontlasten ( wel de achterstag lossen als je die hebt naar nog niet weg halen natuurlijk
)
Die maak je dan los. 1 gaat aan de voorstag hangen om de mast gecontroleerd achterover te laten zakken en 1 staat onder de mast om deze op te vangen. Zorg wel voor een goede mast steun en haal alvast wat spanning van de wanten. Zo heb ik masten van boten tot 26ft gezet en gestreken.
Groetjes Pieter
Als je met 2 bent kun je de spi vak gebruiken om de voorstag te ontlasten ( wel de achterstag lossen als je die hebt naar nog niet weg halen natuurlijk

Die maak je dan los. 1 gaat aan de voorstag hangen om de mast gecontroleerd achterover te laten zakken en 1 staat onder de mast om deze op te vangen. Zorg wel voor een goede mast steun en haal alvast wat spanning van de wanten. Zo heb ik masten van boten tot 26ft gezet en gestreken.
Groetjes Pieter