schroeven

BUTTON_POST_REPLY
vvw-forum-admin
Site Admin
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2019, 20:38

Cedric 't Hart
Schroeven
Gepost op 02-01-2018 16:47:41
Er komen op 1 plek in de romp ongeveer 7 schroeven naar buiten. Hoe moet ik dat oplossen? Mijn boot een 570 is van 1977 en bouwnummer 26 (niet zeker). Dan zouden er goede schroeven in moeten zitten klopt dat? Ik kan hier op de site niets meer vinden...
Alvast bedankt.
Cedric 't Hart w570 Acatium

Jan Smeele
RE: Schroeven
Antwoord #1 gepost op 25-01-2018 19:09:32
Goede dag Cedric, waarschijnlijk zijn door een vorige eigenaar de verzinkte schroeven al door RVS vervangen en is hij er enkele vergeten. Remedie: de zichtbare schroeven er uit draaien en door RVS vervangen. De schroeven iets verzonken aan brengen. Hierna met epoxy plamuur glad afwerken. Na voldoende uitharding vlak schuren en de romp schilderen. Sorry voor de wat late reactie, ik kon het programma niet meer in. Met vriendelijke Waarschippers groet. Jan Smeele, Sybarite.

Martin de Goede
Antwoord #2 gepost op 11-02-2018 19:35:44
halo Cedric,
Begrijp dat je niet meer op de Beulaker zeilt, jammer.
War de schroeven betreft, ik herken het probleem, schroeven die deels zijn vervangen. Ik sluit me bij het advies van Jan aan. Probleempje kan wel zijn dat wat je nu niet ziet, mogelijk volgend jaar er door komt. Voor het dek is dat niet zo erg, likje antislipverf valt niet zo op. Voor de romp zelf is dat vervelender, hoogglans bijwerken is wat moeilijker. Zit je soms aan een hele gang vast.
groet, Martin 725 het Zwin

Harris Visser
Antwoord #3 gepost op 11-11-2018 18:01:58
Gegalvaniseerde Schroeven:
Je moet echt al die schroeven meteen verwijderen !!
Er zijn een paar gangbare oplossingen:
- Schroeven er uit en vervangen door RVS schroeven.
nadeel heelhuids eruit halen er een hele klus. Sommigen breken af. Dan moet je alsnog aan het boren.
Mij duurt dat te lang, en mijn ervaring is dat RVS schroeven zich naar buiten werken na verloop van jaren.
- Schroeven er uit gaten met epoxy dichten en gaten afdoppen.
Volgens velen is de houtverbouding sterk genoeg.
omdat je echter alleen de oppervlakken van de huidgangen met elkaar verbindt en niet de div. houtlagen,
zie ik toch meer in een verbinding met hardhouten deuvels. daarvoor heb ik gekozen. Deze werkwijze
wordt hieronder omschreven. Een verbinding met houten pinnen D= 12 mm is sterker dat de oorspronkelijke schroefverbinding.

(zie Waarpraat 142 in 2011 met de nog rode neus (met een sticker van de Delta Race) van de “Magic Woman” op de voorpagina.
Ik dacht toen voorlopig geen werk meer aan de romp te hebben, ik heb een paar honderd schroeven uitgeboord door met een holboor het hout rondom de schroef, met schroef en al te verwijderen ( binnen 1 minuut per schroef!). Vervolgens zij daar hardhouten pennen in gelijmd met Epoxy. Werkwijze staat hieronder.

2016 kwamen er een nog een paar vergeten schroeven zichtbaar op de romp. Al snel bleek dat “een paar vergeten schroeven” een understatement was. Ik had 10 houten proppen meegenomen om een paar bulten weg te werken. In 2011 heb ik waar ik niets zag , geen schroeven weggehaald. Dat was niet erg handig. haal alles weg, anders blijf je aan de gang!!, na de exercitie van 2011 toen de boot donkergrijs is geworden.

Dat bleek toch anders te liggen. Na de eerste dag klussen, hadden we al 65 gaten aan een kant van de romp boven water. Het was meteen duidelijk dat dit weer overschilderen ging worden ( na 5 jaar al, dat is niet de bedoeling!). Boven water hebben we nog ca. 400 schroeven uitgeboord. Het leek wel of Al Capone langs was geweest.

Voor het eerst kwamen er nu ook witte puntjes te voorschijn tijdens het schuren van het onderwaterschip. Dat kun je negeren, maar ik weet wel beter. Onder water zitten meer stalen schroeven dan de paar vermeend vergeten exemplaren die ik een paar jaar geleden ontdekte en meteen vervangen heb.
Uiteindelijk herhaald het Al Capone effect zich onder water. En blijkt ook daar mijn net gekochte Multitool werkelijk een aanwinst. Voor het afzagen van de pennen is dat een ideaal ding.

Rij voor rij heb ik alles onder water ook uitgeboord met de gatenboor. Alle schroeven zijn vervangen door hard houten pennen. Ik heb er telkens een stuk of 50 achter elkaar gedaan.
Het is even werk, maar met onderstaande werkwijze gaat het best vlot.
Werkwijze gegalvaniseerde schroeven verwijderen:
- Boor thuis eerst een lading pennen in lengterichting van de nerf.
- boor met een holboor 10 mm schroef met omgeving weg. (malletje gebruiken voor positioneren. Middenboor uit de holboor weghalen)
- Dan wordt het gat eerst met dunne Epoxy gesopt. (Met enkele wattenstaafjes tegelijk bleek het snelst en schoonst te gaan, en het kost niets)
- Vervolgens gaat er een eveneens met Epoxy geïmpregneerde houten pen met een dot verdikte Epoxy op het uiteinde het gat in.
- Daarna sla je al die pennen er goed in tot de verdikte Epoxy naar buiten komt. (paar keer natikken om alle lucht kwijt te raken. Na een paar uur nog een keer tikken kan geen kwaad.
- Na uitharden pennen met een Multitool afzagen. Gewoon met een handzaag gaat ook hoor.
- Met een widia krabber 100% vlak maken met de rest van de romp.
- Kopse kant van de pennen impregneren met Epoxy
- Plamuren met verdikte Epoxy
- 2 K primer/coating aanbrengen en 2K aflak aanbrengen ( ik gebruik geen 1 componenten producten meer, dan blijf je aan het werk)

Nu 11-11-2018 constateer ik dat alles prima gehouden heeft. Wel zie je toch iets de plek waar die pennen zitten, Maar wat je ook doet, je ziet altijd na verloop van tijd waar de schroeven, doppen of pennen zitten.

tom de with
Antwoord #4 gepost op 09-01-2019 09:23:33
Dag Harris,
Ik vroeg me af of je bij het verwijderen van de oude schroeven, volledig door de multiplex en spant boort met de holboor?

Ik sta voor dezelfde klus bij een W730

Groet
Tom de with
tom.wijdeveld@outlook.com
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2014, 12:00

In 2008 kocht ik een 740 met verzinkte schroeven. Veel gebruikt begin jaren 80, toen RVS nog erg duur was.
Gevolg: roestvorming na ruim 20 jaar, aangetast hout rondom de schroef door inwatering.
Oplossing: verwijder de hele schroef, allemaal, en vul het gat op met een geribbelde houten duvel, met epoxy erin gelijmd.

In 2009 heb ik veel gehad aan dit artikel van J. van de Wetering de Rooij.
In totaal 840 schroeven uit een Waarschip 740, genaamd Pondus.

Koop vooraf bij de doe-het-zelf-winkel ronde geribbelde stokken, om hier duvels van te zagen.
Ik vond beuken stokken van 1 a 2 meter bij Karwei, van ik meen 15 mm.
Met epoxy rondom lijmt dit prima in een boorgat van 16 mm.
Gatzaag van Bosch 16 mm gaat prima (groene lijn), maar na 100-200 gaten ben je toe aan een nieuwe gatzaag.

Het begin van een gatzaag is lastig. De boor kan "weglopen" over de romp.
Oplossing: neem een stuk los hout. Gatzaag hier een gat in. Zet de plank met het gat stevig tegen de romp en draai langzaam een eerste begin in de romp.
Daarna kan je zonder plank verder boren.
schroeven verwijderen bij een Waarschip januari 2009.pdf
Groeten, Tom Wijdeveld
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
P.Schouten
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2019, 11:20

Beste Tom,

Ik zou geen duivels van beukenhout toepassen. Beuken is onvoldoende duurzaam om in een boot buiten toe te passen. Het rot te snel. Gebruik hardhout zoals al eerder in dit draadje is aangegeven.

Met vriendelijke groeten,
Pieter Schouten.
nwschierig@outlook.com
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2020, 19:33

Ik heb dit ook onlangs gedaan en ergens padouk houten doken gevonden op internet en die ingelijmd met epoxy lijm. ongeveer 200 schroeven uitgezaagd en daarna vervangen voor doken.

https://www.duovorm.nl/search?sSearch=deuvels

succes iig.
yellowrebel
Site Admin
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2019, 11:06

Op de website van een Duitse waarschip-liefhebber een betoog om de schroeven te laten zitten: romp goed drogen en inpakken in epoxy.
Roest krijgt dan geen kans meer: https://www.bootstransporte-koelle.de/c ... rschip.php

Veel interessante informatie over waarschepen op deze site.
joergi
BerichtenCOLON 1

Als aanvulling, ik heb die houten doppen net iets korter gemaakt dan het gat diep is en de doppen zelf voor het erin drukken ook met impregneerepoxy vol laten zuigen. Daarna het putje met epoxyplamuur gevuld. Kon allemaal in een werkgang bij ca. 50 doppen per keer, gat impregneren, doppen impregneren in bakje, met dikke epoxy inlijmen en vervolgens met epoxyplamuur afwerken. Dan spaar je het afzagen en m.i. ook het probleem met de kopse kant van de deuvel en evtl. de kwaliteit hout van de deuvel. alle 280 schroeven van mijn 570 in het onderwaterschip op die manier gedaan. incl die in de kielbalk. Heb trouwens een 16mm gatenboor gebruikt. die 10mm was me te foutgevoelig. Uiteindelijk wel 10 van die gatenboren vernield omdat de schroeven vaak niet helemaal recht erin zijn geschroefd vooral bij de boeg zitten er een paar heel schots en scheve.

Is een klus waar je veelvuldig afvraagt waar je in godshemelsnaam mee bezig bent. Sterkte
tom.wijdeveld@outlook.com
BerichtenCOLON 2

P.Schouten schreefCOLON 11 Apr 2021, 21:00 Beste Tom,

Ik zou geen duivels van beukenhout toepassen. Beuken is onvoldoende duurzaam om in een boot buiten toe te passen. Het rot te snel. Gebruik hardhout zoals al eerder in dit draadje is aangegeven.

Met vriendelijke groeten,
Pieter Schouten.
Beter en best? Beuken is wat ik kon vinden bij de Karwei. Zit er al 15 jaar prima in, onder een goede 2 componenten verf.

Tom
P.Schouten
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2019, 11:20

In de praktijk gaat er een hoop goed maar het zou niet mijn keuze zijn. ;)

Groetjes,

Pieter Schouten.
BUTTON_POST_REPLY