Dag allemaal,
Ik zag dat op onze standaard mast van de W660 er voorzieningen zijn voor bakstagen. Het lijkt of (een van de) vorige eigenaar(s) deze er heeft af gehaald. Ik had al eerder gemerkt dat de voorstag beangstigend los komt te hangen bij ruime koersen bij heel harde wind.
Weet er iemand of de bakstagen nodig zijn als je hard wilt gaan zeilen? Ik ben van plan ook langere tochten en wedstrijden op zee te doen en wil niet graag voor verrassingen komen te staan.
De wantputtingen staan tamelijk ver naar achter, maar een pak minder dan op de 570, waarvan ik weet dat bakstagen overbodig zijn.
Alvast dank,
Jo
W660 Charel
bakstagen nodig op een 660bij zwaar weer?
-
- BerichtenCOLON 93
- GeregistreerdCOLON 07 Dec 2019, 11:20
Beste Jo,
Is jouw waarschip 660 7/8e getuigd?
Zo ja dan kan het best wel een goed idee zijn om bakstagen aan te brengen om het voorstag op spanning te houden. Niet alleen met ruime wind maar ook voor aandewindse koersen op zee. Maar kijk eerst eens naar de spanning van de topwanten. Is deze misschien onvoldoende? Er mag best veel spanning op de wanten worden gezet. Misschien wel meer dan je gevoelsmatig aandurft.
Succes!
Groetjes Pieter.
Is jouw waarschip 660 7/8e getuigd?
Zo ja dan kan het best wel een goed idee zijn om bakstagen aan te brengen om het voorstag op spanning te houden. Niet alleen met ruime wind maar ook voor aandewindse koersen op zee. Maar kijk eerst eens naar de spanning van de topwanten. Is deze misschien onvoldoende? Er mag best veel spanning op de wanten worden gezet. Misschien wel meer dan je gevoelsmatig aandurft.
Succes!
Groetjes Pieter.