delaminatie romp door lekkende waterzak

Deel in dit forum uw ervaringen bij het restaureren van uw Waarschip
Plaats reactie
cayadlvw
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2021, 21:19

IMG_20210623_100349_3.jpg
Oei!
Tijdens een zeiltochtje afgelopen weekend een hoop water gevonden onder de kajuitvloer... Even kijken waar dat vandaan komt hoor! Nou, het kwam vanonder de (gevulde) waterzak vandaan. Niet zo fijn. De hele boel drooggemaakt en de waterzak leeggemaakt en er maar gewoon uit gehaald om te vervangen voor eentje die wel waterdicht is.
Kwam ons daar even een lelijke verrassing tevoorschijn! Een deel van de multiplex plaat eronder was beschimmeld, en stond aardig bol. de bovenste laag van het multiplex laat los (op de foto zie je ook een stukje waar ik het gewoon 'af kon pellen'). Ook aan de andere kant van de stringer, voor de kijkers links, onder de kuipvloer) staat het bol. De volgende laag, voor zover ik kon beoordelen, klinkt, voelt en ziet er wel solide uit. Nu is natuurlijk de vraag 'Wat is de juiste fix?'.
Moet het bootje het beste direct het water uit en het multiplex vervangen, kunnen we aan de binnenkant het gedelamineerde stuk opnieuw opbouwen met een houten plaat terwijl het bootje in het water ligt, is er een andere tijdelijke fix mogelijk, of zou het nog veilig zijn om ermee rond te varen zoals het nu is, tot we haar aan het einde van het seizoen uit het water halen en eens goed aankijken?
Lastige is natuurlijk ook dat het onder de waterlijn zit dus ik durf er niet teveel aan te prutsen nu.
We hebben maar weinig ervaring met dit soort zaken, dus advies is gevraagd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
P.Schouten
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 dec 2019, 11:20

Jeetje dat is schrikken.
De pest met dit soort dingen is dat je niet precies kan beoordelen wat de staat van de huid is ter plaatse. Is alleen de eerste fineerlaag gedelamineerd? Of is er meer aan de hand? Mijn advies hoe zuur ook is dan ook om de boot op de kant te zetten en op onderzoek uit te gaan. Ik zou mij zelf niet veilig voelen om door te zeilen met een huid die uit elkaar aan het vallen is.
cayadlvw
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2021, 21:19

Bedankt voor je reactie, P. Schouten! Het was inderdaad even schrikken ja...
kleine update over wat er verder is gebeurd: nadat we de boel hebben laten drogen ben ik eens op onderzoek uitgegaan, dwz bovenste laag afgepeld waar het los zat. best eng, maar ik had al snel door dat ik niet zomaar door de romp zou gaan. Het is wel een aardig oppervlak. gelukkig een meevaller: de volgende laag is niet verkleurd en klonk nog helder als ik erop klopte (dwz niet 'dof'). ik durf voorzichtig te concluderen dat het enkel oppervlakkig is, en dat we op de overgebleven lagen nog rustig blijven drijven deze zomer.
WhatsApp Image 2021-06-27 at 13.29.45.jpeg
toch het gehele oppervlak geimpregneerd om het hout te beschermen en verdere schade te voorkomen. toevallig hadden we nog 5 minuten epoxy en een bus west systems 404 filler liggen dus we hebben besloten om de bovenste laag op deze manier 'terug op te vullen'. we weten niet of dit structureel wat bijdraagt aan de sterkte van de romp (ik zeg het, ik ben geen expert), maar het zal er in ieder geval niet slechter van worden. van de winter als de boot uit het water gaat kijken we er eens goed naar en vervangen we het stuk multiplex waarschijnlijk toch.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jovos1242
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 apr 2019, 11:46

Hoi,

Heb je de epoxy er al op gelegd?
Ik heb geleerd: nooit epoxy op de binnenzijde. dan kan het vocht er niet meer uit en zal de rotting doorgaan.
Er zijn verhalen van mensen die een waarschip binnenin in de epoxy zetten en dan 1 of 2 jaar later de boot naar het schroot kunnen doen.

Ik zou tijdelijk een mechanische versteviging aanbrengen om de zomer door te komen en dan deze winter eens goed checken.
Bijvoorbeeld door er eens doorheen te boren en het hout dat er uit komt te inspecteren. Als dat nog allemaal hard is, zou ik me over 1 laag multiplex geen zorgen maken.

De mechanische versteviging zou ik doen door dwarse ribben te leggen. Locatie: zie foto.
Leg dan latjes die contact maken met de huid en die een inspringing hebben zodat ze net over de stringer passen en daar in geschroefd kunnen worden.

Misschien is de inspectie op het water ook wel mogelijk? Hoe groot is de boot? Je kan hem op zijn kant leggen en dan zo de boring doen en het gaatje terug vullen met epoxy alvorens je hem terug recht legt.

Succes!

Gr

Jo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
P.Schouten
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 dec 2019, 11:20

Hey,

Ik denk inderdaad dat het een goed idee is om het multiplex te vervangen. Voor nu kan je door maar je moet er wel wat mee. Zelf zou ik nooit durven om de huid af te pellen in het water zoals jij gedaan hebt. Gelukkig is het goed gegaan. Maar ik ben dan ook een beetje voorzichtig met die dingen. Zal wel beroepsdeformatie zijn :lol:
Wacht niet te lang met het oplossen.
Succes!

Groeten,
Pieter Schouten.
cayadlvw
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2021, 21:19

Bedankt voor jullie tips, weer wat waardevolle informatie voor ons. Dat de romp naar binnen toe moet kunnen ademen, dat wisten we nog niet, maar inderdaad erg logisch. We hebben het stuk al wel geimpregneerd, maar nog niet gevuld, kan dat kwaad vraag ik me af? Ik vond verder Jo's tip over de dwarslatjes erg slim, ik dank dat we voor nu inderdaad beter zoiets knutselen. We houden jullie op de hoogte voor het resultaat!
Jan
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jan 2019, 17:33

Jo heeft gelijk betreffende het helemaal inkapselen van een houten romp. Dit van binnen en buiten in de epoxy zetten werkt perfect, tot dat er schade optreedt en de epoxy omhulsel "lek "raakt. Bij jouw bodemplaat heb je geen kans op schade van buiten af. Ik zou het gepelde deel in de epoxy zetten en verstevigen met een glasmat. Dit kan gewoon nu in het vaar seizoen en deze reparatie is gelijk een permanente.

Veel knutsel en vaar plezier gewenst.
Met vriendelijke Waarschippersgroet,
Jan Smeele
"Sybarite"
Waarschip 1/2 tonner
Plaats reactie