Plaatsen van leiogen waarschip 730 ivm aanschaf high aspect

Zeilvoering
Plaats reactie
vvw-forum-admin
Site Admin

John Hof
plaatsen van leiogen waarschip 730 ivm aanschaf high aspect Verstuur bericht
Gepost op 03-07-2017 13:47:31
Nieuwe zeilen laten inmeten en maken door UK de Vries. Als fok heb ik gekozen voor een high aspect en de plaats voor de dakrail is mij bekend alleen hoe deze te monteren zodat niet het dak meekomt of de rail loskomt. Zijn er waarschippers die weten hoe dit moet of daarvan foto's hebben??\groet,
John

Jan Smeele
RE: plaatsen van leiogen waarschip 730 ivm aanschaf high aspect
Antwoord #1 gepost op 07-10-2017 14:32:28
De hoek t.o.v. hartlijn schip voor je fok is minimaal 12 tot 13 graden. Bij mijn 1/2 tonner komt dit precies op de schuine wand van de kajuit uit. Omdat ik toch bijna altijd op golfrijk water (IJsselmeer en Waddenzee) vaar en dus liever wat power heb, dan hoogte ( Snelheid loopt toch dood op de golven ) heb ik de rail op het dek gemonteerd, direct tegen de kajuit aan. Zorg wel, dat de slee nog vrij blijft van de kajuit. Het dek is meer dan stevig genoeg om in te bouten. Om voldoende boddy te verkrijgen en de krachten beter te verdelen heb ik onder het dek, gelijk lopend aan de rail een massief mahonie lat gemonteerd, waar de boutjes van de rail door heen steken. De lat breder nemen dan de RVS contra ring, die onder de moertjes komt.

Met vriendelijke Waarschippers groet,
Jan Smeele
Sybarite

John Hof
RE: plaatsen van leiogen waarschip 730 ivm aanschaf high aspect Verstuur bericht
Antwoord #2 gepost op 16-10-2017 09:16:33
Beste Jan,
Bedankt voor de reactie. Ik had al een aantal opties (van de buitenkant) af gezien maar deze nog niet. Ik ben zelf wat terughouden om eea op het dek te plaatsen. Er komt immers een flinke spanning op het leioog te staan en het laatste wat ik wil is een 730 met een cabriodak. Ook wij zeilen op het IJsselmeer (ligplaats Andijk) en de voorkeur gaat ook naar snelheid ipv paaltjes pikken. Ik weet niet waar jouw boot ligt, maar anders wil ik wel eens bij je langskomen om eens te kijken hoe eea in elkaar steekt.
mvg
John

John Hof
RE: plaatsen van leiogen waarschip 730 ivm aanschaf high aspect Verstuur bericht
Antwoord #3 gepost op 03-11-2017 06:07:36
Beste Jan,
Helaas kan ik niet op jouw uitnodiging van 11 november ingaan. Zelf liggen wij in de grote haven van andijk. vlakbij dus.
mvg
John

Siebe Schootstra
RE: plaatsen van leiogen waarschip 730 ivm aanschaf high aspect
Antwoord #4 gepost op 09-01-2018 20:20:35
Mijn 730 heeft track voor de leiogen op het dek in het gangboord vlak tegen de opbouw van de kajuit lopen. Mijn rolfok is sort of high aspect (105-110%). In zeegang heb ik genoeg power, maar om op vlak water of bij harde wind wat hoger te lopen overweeg ik barberhaulers, door een blokje te plaatsen in de buurt van de organizers op het kajuitdak. Zo kun je de schoothoek indien nodig nog iets naar binnen trekken ('infucken' in goed zeilersnederlands). Voor jou ook een oplossing? Mijn Goodwin ligt in Harlingen.

John Hof
Antwoord #5 gepost op 30-03-2018 09:11:42
Beste Siebe,
Na een drukke winter vooral bezig te zijn geweest met het algemene onderhoud (altijd weer en goed moment om je boot weer eens na te kijken) kom ik er nu aan toe om het high aspect verhaal weer op te pikken. Ben benieuwd of jij verder bent gekomen met het barberhauler verhaal. Ook benieuwd waar je de leioog rails precies geplaatste hebt in het gangboord. Heb je daar foto's van?? Of anders wil ik wel eens langskomen en jouw ervaringen te horen.
groet,
John
Plaats reactie